Peateemad

Materjale ja nõuandeid distantsõppe tundide läbiviimiseks

Materjale ja nõuandeid distantsõppe tundide läbiviimiseks

Soovid oma distantsõppe tunnid muuta õpilastele veel kaasahaaravamaks, teha veebis rühmatöid, hallata e-teste ja samal ajal olla nagu kala vees andmekaitse teemadel? Pea 40 erinevat veebiseminari, hulgaliselt eestikeelseid keskkondade juhendeid ning korduma kippuvate küsimuste vastuseid ootavad Sind veebilehel https://harno.ee/distantsope#veebiseminarid.

Veebilehelt leiab infot järgmistel teemadel: videotundide keskkonnad, videotundide metoodikad, digitaalsed õppematerjalid, elektroonne testimine, videotöötlus, turvalisus jne.

Ekraanitõmmis: Harno distantsõppe veebileht

Kõik Harno koolituskeskuse veebiseminarid on leitavad Harno YouTube’i kanalilt.

Ekraanitõmmis: Harno youtube kanal. Distantsilt targemaks veebiseminarid

Oluline info:

  • Hetkel kehtivad riiklikud juhised õppe- ja noorsootöö korralduse kohta leiab: hm.ee/et/koroona.
  • Küsimustega õppekorralduse kohta saab pöörduda ministeeriumi infotelefonidele 5690 0353 ja 5690 0340 (tööpäeviti kell 9–17) või e-posti aadressil info@hm.ee.
  • Küsimustega distantsõppe tehnilise korraldamise kohta saab pöörduda Harno poole e-posti aadressil distantsope@eenet.ee.
  • Õpetajate tugiliin 735 0750 on avatud tööpäeviti kell 12-20, kõnedele vastavad koolipsühholoogid. Venekeelne tugiliin 735 0760 on avatud teisipäeviti kell 12-20.
  • Koolijuhtidele on e-õppe korraldamisel abiks ka haridustehnoloogia infoliin 608 0707 ning e-post ht-info@harno.ee.

Digipädevuse veebist leiab digiõpilood

Digipädevuse veebist leiab digiõpilood

Haridus- ja Noorteameti digipädevuse veebist leiab digiõpilood, mis on abiks õpetajatele õppijate digipädevuse arendamiseks. Digiõpilood on Digivõtme koolitusprogrammi raames (2019-2021) valminud õpistsenaariumid õpetajale õppijate ainealaste teadmiste toetamiseks digitehnoloogia abil.

Õpilugude aluseks on õppija digipädevusmudeli rakendusvaldkonnad:
– info- ja andmekirjaoskus,
– suhtlus ja koostöö digikeskkonnas,
– digisisu loomine,
– digiturvalisus
– probleemilahendus.

Õpilood on koostatud erinevatele kooliastmetele. Õpilugude autoriteks on Digivõtme arendajad-koolitajad ning koolitustel osalejad.

Teemad: Eesti keel ja kirjandus, võõrkeeled, matemaatika, loodusained, sotsiaalained, kunstiained, tehnoloogia, kehaline kasvatus, lasteaia- ja klassiõpetajatele, lõimitud.

Digiõpilood leiab SIIT.

Tänasel tervisepäeval vaatame üle nutiseadmete kasutamise ergonoomika

Tänasel tervisepäeval vaatame üle nutiseadmete kasutamise ergonoomika

Tänasel rahvusvahelisel tervisepäeval, kui paljud meist töötavad ja õpivad oma kodudes, tasub meelde tuletada, kuidas nutiseadmeid ergonoomilisemalt kasutada.

Nuti- ja digiseadmete kasutamisel:
– Arvuti taga istudes püüa hoida selg sirge. Hea, kui tool selga toetab.
– Ekraan võiks olla vaatekõrgusest veidi allpool. Päevavalgus ei tohiks ekraanilt silma peegelduda.
– Aseta klaviatuur lauale nii, et lauale saaks ka käsi toetada. Käsivarred võiksid olla klaviatuuriga samal kõrgusel.
– Istudes võiksid mõlemad jalad põrandale toetuda.
– Väldi pideva nutiseadme kasutamisel tekkivat kaelavalu ehk nutikaela. Peamine viga on see, et nutiseadmete kasutamisel vaadatakse peaga liiga alla. Seega võiks tõsta nutitelefon rohkem silmade kõrgusele, et säilitada kaela ja pea loomulik asend. Lihtne meetod on asetada oma käsi teise käe alla või siis niisama tõsta käsi nii kõrgele enda ette, et nutitelefoni ekraani on mugavam jälgida. Nii on kael pingetest vaba.
– Ekraani sinise valguse vähendamiseks võib kasutada ekraanifiltreid või sättida nutiseadmetes valgust nii, et see oleks silmade vastu leebem.
– Ära ole liiga kaua ekraani taga, tee pause. Liigu õues ja veeda aega ekraanidest eemal.

Jagame teiega lihtsat harjutust, mida koos lastega teha, kui silmad ekraani vahendusel õppimisest veidi väsinud on:
• Las laps sulgeb silmad (parem püsti seistes kui istudes).
• Paluge tal ette kujutada, et tema nina on pikk pliiats. ✏️
• Nüüd võib suletud silmadega ninaga õhus oma nime kirjutada. ✍️
• Lapsel on seda väga lõbus teha! Kas tuli välja? 😉
• Tehke koos lapsega, harjutus on kasulik kõigile.

Jutu illustreerimiseks lisasime siia Hispaania kolleegide poolt loodud videod, kus on heas pildikeeles edasi antud nõuanded, kuidas tervislikumalt sülearvutit ja nutiseadmeid kasutada.

Sülearvuti kasutamine

Nutiseadme kasutamine

Samuti on kehale vajalik liikumine. Püüdke leida võimalusi perega värskes õhus viibida, tehke näiteks jalutuskäik metsas.🌲🌲🌲

Siit leiate Tervise Arengu Instituudi liikumispüramiidi. 👇

Vaata ka Tervisekaitse soovitused arvutiõppele.

Meemikonkursi "Päriselu internetis vs kujutlus" õpilaste loodud meemid

Meemikonkursi “Päriselu internetis vs kujutlus” õpilaste loodud meemid

Meemikonkursile “Päriselu internetis vs kujutlus” laekus 282 õpilaste loodud meemi.

Konkursile oodati plakatlikke meeme, mis on meemiliik, kus ühel plakatil on kujutatud omavahel seotud, aga tegelikult mitut erinevat meemi.

“Meem on hea väljendusviis noorele, sest ta saab panna kokku nii sõnumi kui ka illustratsiooni, mis seda sõnumit ilmestab. Meemikonkurss näitas, et meie noortel on loovust ja julgust oma mõtteid jagada,” sõnas Mart Kimmel Pärnu Rääma Põhikoolist, kes on meemikonkursi üks korraldajatest.

Tutvuge õpilaste loodud tabavate meemidega

4.- 6. klassi meemid “Sõprus ja kuulsus internetis”

Ekraanitõmmis: 4.-6. klassi meemide “Sõprus ja kuulsus internetis” padlet sein

7.- 9. klassi meemid: “Distantsõpe ja turvalisus”

Ekraanitõmmis: 7.-9. klasside meemide “Distantsõpe ja turvalisus” padlet sein

Kutsekooli + gümnaasiumi meemid: “IT-ametid ja päriselu”

Ekraanitõmmis: gümnaasiumi ja kutsekooli meemide “IT-ametid ja päriselu” padlet sein

Suur tänu kõikidele meemikonkursil osalejatele!

Loosiauhinnad võitsid

4.–6. klass:
Helena (Parksepa Keskkool)
Vjatšeslav (Kiviõli 1. Keskkool)
Sander (Rannu Kool)

7.–9. klass:
Maria (Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium)
Anabela (Järva-Jaani Gümnaasium)
Juss (Põltsamaa Ühisgümnaasium)

Kutsekool/gümnaasium:
Merilin (Järva-Jaani Gümnaasium)
Raido (Viljandi Gümnaasium)
Melisa (Jõhvi Gümnaasium)

Võitjate juhendajatega võetakse ühendust.

Meemikonkurssi korraldasid projekti Targalt Internetis partnerid: Lastekaitse LiitHARNOTallinna Tehnikaülikool (TalTech) ning KaitseministeeriumPärnu Rääma Põhikool, Pelgulinna GümnaasiumEesti Informaatikaõpetajate Selts ja Euroopa ühendamise rahastu.

Algas registreerimine KüberNaaskli võistlusele

Algas registreerimine KüberNaaskli võistlusele

KüberNaaskli (CyberSpike) võistlus toob üle Eesti kokku 14-26-aastased küberkaitse talendid, et panna nad proovile Eesti kõrgeimal noortele suunatud küberkaitsevõistlusel. Vajame koolide abi, et nii algajad kui ka edasijõudnud IT-huvilised noored meie võistlusele jõuaks ja sellest teada saaks.

Võistluse korraldaja, TalTechi küberkirminalistika ja küberjulgeoleku keskuse teaduri Birgy Lorenz kustub õpilasi võistlusele registreeruma KüberNaaskli veebilehel. Tema sõnul osaleb võistlusel enamasti 300 noort häkkerit, kuid sellel aastal ootavad korraldajad osalema lausa 500 õpilast! Veebipõhiselt toimuvad nii võistluse eelvoor (6.-7. augustil) kui ka põhivoor (18. augustil). Lorenz lisas, et võistlus toimub inglise keeles, sest parimatel võib avaneda võimalus minna Eestit esindama rahvusvahelistel võistlustel nagu European Cyber Security Challenge, WorldSkills jt. „Eesti rahvusliku vooru kolm parimat saavad kutse ka kahenädalasele tasustamata praktikale CybExer Technologies,“ lisas Birgy Lorenz.

Võistluse korraldajaks on TalTech, läbiviijaks CybExer Technologies ja tellijaks kaitseministeerium. 

Soolise digilõhe vähendamiseks IT-sektoris on vaja kaasata enam tüdrukuid juba koolis

Soolise digilõhe vähendamiseks IT-sektoris on vaja kaasata enam tüdrukuid juba koolis

“Oleme KüberPähkli uuringut viinud Targalt Internetis projekti raames läbi nüüdseks juba 4 aastat. Selle aja jooksul on selgunud, et 4.-9. klasside tüdrukud pööravad digitaalses ohutuses tähelepanu inimeste vaheliste suhete hoidmisele ja õigele ning heale käitumisele. Kuid kahjuks jäävad tahaplaanile julgus ja oskused käsitseda seadmeid, lahendada keerulisemaid tehnilisi küsimusi, kus on parima vastuse leidmiseks vaja tegeleda mitme muutujaga. Lisaks selgus uuringu analüüsist, et tüdrukutele on IT valdkond ainult üks võimalikest karjääriteedest, mitte eraldi eesmärk,” sõnab Birgy Lorenz TalTech-ist.

Tüdrukute IT-alane oskusteave omandatakse 80% juhul arvutitunnis või turvalise interneti teavitusürituste raames. Ka kodud pakuvad selleks erinevaid võimalusi, näiteks suheldakse seal veebi vahendusel sõpradega, otsitakse interneti vahendusel infot, kasutatakse virtuaalreaalsuse prille jne. Samas on pigem kasutamata muud võimalused, näiteks osalemine ringitundides, seminaridel-õppepäevadel ja IT-võistlustel, sinna jõuavad tüdrukud üle poole võrra vähem kui samavanad poisid. “Koolid üldiselt ei näi tegevat erisamme, et tüdrukuid IT-alastesse tegevustesse kaasata,” lisas Birgy Lorenz.

Kui 4.-5. klassis on poiste ja tüdrukute pädevused IT-maailmas toimetada võrdsed, siis 7.-9. klassis kasvab koolikoormus ja huvidele kuluv aeg jääb tahaplaanile. Tänases maailmas annavad mitteformaalses ja informaalses tegevuses omandatud IT-oskused võimaluse asuda kergemini õppima IT-d ja tööle IT-valdkonnas. Eesti on ülikoolide vastuvõtus Euroopas tipus, kus naisi on IT-erialadel BAs ja MAs õppimas 21-25%, kuid pigem on jäänud enamus kandideerivaid tüdrukuid ukse taha. “Tüdrukuid võiks olla õppimas palju enam ning KüberPähkli uuringu valguses on meie soovituseks soolise digilõhe vähendamiseks IT-sektoris toetada IT-valdkonna populariseerimise kui ka sisulisi tegevusprogramme 4.-12. klasside tüdrukute kaasamiseks. Lisaks soovitame tellida ja läbi viia sotsioloogilisi uuringuid, mis aitaks tuvastada konkreetseid põhjuseid, miks naised ei jõua IT-sse ja seda koos võimalike lahendustega, et suunata ressursi just nendesse alamtegevustesse, kus king kõige valusamalt pigistab,” lisas Birgy Lorenz. 

Kui tekkis teema vast huvi, siis loe lähemalt www.kyberpahkel.ee „Uuringuanalüüsid“.

Osale 1.-6. klassi õpilastega KüberNööpnõela nuputamisvõistlusel

Osale 1.-6. klassi õpilastega KüberNööpnõela nuputamisvõistlusel

Tallinna Tehnikaülikool koos Kaitseministeeriumi ja Targalt Internetis
projektiga kutsuvad koole osalema 1.-6. Klassi IT ja küberturbe
nuputusvõistlusel KüberNööpnõel. 

Võistlus on nii eesti kui ka vene keeles.
Eestikeelne ankeet
Venekeelne ankeet

Juba teist aastat uurime, millised on meie kõige nooremate õpilaste oskus hakkama saada lihtsama lausearvutuse, mõistatuste, funktsionaalse lugemisoskuse ja loogikaga IT-rohkes keskkonnas. 2021 uuringus on kokku kuni 21 ülesannet, millest 6 on 1.-2. klassile, 13 on 3.-4. klassile ja 5.-6. klass saavad läbi teha kõik ülesanded.

Siiani kõige enam punkte on saadud ülesannetes, kus tuli visuaalselt ühte joont teisega võrrelda; mõista tekstiilselt millisel kohal lõpetad võistluse; loogiliselt järeldada kuhu parkis droon.

Eelmisel hooajal saime teada, et õpilastele on lihtsaimad ülesanded ja tegevused, mis on visuaalsed, kuid funktsionaalne lugemisoskus võib saada takistuseks õigesti toimimisele. Sellel aastal loodame saada aga ka sisendi teadmiseks, millal tüdrukud ja poisid enda jaoks mõtestavad, et IT valdkond on nende jaoks või mitte.

Kui tahad anda oma panuse teadmisesse, kes on meie koolide Kübernööpnõelad ning milline on 1.-6. klassi suhestumine IT-valdkonnaga, siis testimine on avatud kuni 31.03.2021.

Eelmisel aastal osales võistlusel üle 8800 õpilase kokku 243-st eesti ja vene koolist. Võistluse tulemusi analüüsides selgus, et kuni 3. klassini on eesti ja vene koolide õpilased üsna tasavägised, kuid 6. klassiks on hakanud tekkima tasemetes vahed. Ette trügivad eesti tüdrukud ja vene poisid ning kõige enam jäävad maha testis osalenud vene tüdrukud. Tüdrukud oskavad paremini lahendada internetis head käitumist puudutavaid ja ühetasemelisi küsimusi ning poisid enim tehnilisi probleeme. Samuti selgus, et tüdrukud jaotuvad oskustelt ühtlasemalt, poiste hulgas on enim tippe, kuid enim ka neid, kes ei saanud ühtegi punkti.

Funktsionaalse lugemise oskus ehk saada aru mitmest ülesande etapist ja siis vastata küsimusele on kindlasti see, mida koolides tuleks rohkem igas astmes harjutada.

Rohkem infot: www.kyberpahkel.ee.

25.-26.02 toimus Targalt internetis koolitajate koolitus küberturbe lipuvõistluse CTF meetodil

25.-26.02 toimus Targalt internetis koolitajate koolitus küberturbe lipuvõistluse CTF meetodil

Kahepäevasel seminaril said projekti Targalt internetis võrgustiku koolitajad, KüberPuuringu koolide õpetajad ja ka teised huvilised teada, millega tegelevad noored küberturbetalendid ja mida kujutab endast CTF lipuvõistluse platvorm.

Esimesel päeval tutvustasid CTF Pärnu esindajad, millega tegelevad noored küberturbetalendid (häkkerid) oma vabal ajal ning mida tähendab olla andekas küberkaitses, millised on oskused ja mõtteviis. Birgy Lorenz andis ülevaate KüberPuuringu võistlusel osalejatest ja nende tulemustest. Seejärel tutvuti CTF lipuvõistluse platvormiga ning harjutati ülesannete lahendamist.

Teisel päeval toimus küberturbe CTF lipuvõistluse keskkonnas võistlus, mille raames tuli meeskonnatöös võidu peale nuputusülesandeid lahendada. Hiljem tutvustas CTF Pärnu, kuidas erinevaid ülesandeid lahendada ning millist loogikat/metoodikat selleks kasutada. Lisaks arutati, kuidas kaasata koole ning leida võistlustele osalema enam tüdrukuid ja poisse.

Küberturbeülesandeid saab lahendada veebilehel https://ylesanded.targaltinternetis.ee/. Sealt leiab ka täitsa uued ülesanded. Head nuputamist!

Meemikonkurss "Päriselu internetis vs kujutlus"

Meemikonkurss “Päriselu internetis vs kujutlus”

Suur tänu kõikidele meemikonkursil osalejatele! Konkursile laekus palju tabavaid plakatlikke meeme.

Meemidega saate tutvuda järgnevatel linkidel:
4.- 6. klassi meemid “Sõprus ja kuulsus internetis”
7.- 9. klassi meemid: “Distantsõpe ja turvalisus”
Kutsekooli + gümnaasiumi meemid: “IT-ametid ja päriselu”

Loosiauhinnad ja tulemused avaldame peagi!

Meemikonkursi kutse

Kuni 24. veebruarini on 4.-12. klasside ja kutsekoolide õpilastel võimalus osaleda meemikonkursil “Päriselu internetis vs kujutlus”.

Ootame konkursile plakatlikke meeme. “Plakatlik meem” on meemiliik, kus ühel plakatil on kujutatud omavahel seotud, aga tegelikult mitut erinevat meemi.

Plakatlik meem teemal “Kunstnik”. Autor: Mart Kimmel, Pärnu Rääma Põhikool

Missugused on teemad erinevatele vanuserühmadele?
4.- 6. klassi teema: “Sõprus või kuulsus Internetis
7.- 9. klassi teema: “Distantsõpe ja turvalisus
Kutsekooli/gümnaasiumi teema: “IT-ametid ja päriselu

Kui kaua saab esitada töid meemikonkursile?
Esitamisaeg on 25.01.2021 kuni 24.02.2021.

Tegemist on auhinnalise konkursiga. Loosiauhinnad ja tulemused avalikustame 2021. aasta märtsikuu alguses.

Kus ma teen plakatlikku meemi?
Hea koht plakati kokkupanekuks on Canva, mille leiad https://www.canva.com/, aga sobivad ka kõik teised pilditöötlus- ja plakatiloomiskeskkonnad.
Tasuta pildipangad, millest võtta meemi jaoks pilte, leiad: https://pixabay.com/ või https://www.pexels.com/ või https://www.freeimages.com/.

Millised on reeglid?

  1. Osalema ootame 4.-12. klasside, sh kutsekoolide õpilasi.
  2. Meem on eestikeelne ja sobilik esitamiseks hariduses.
  3. Meem on seotud vanuseastme teemaga ja on hariva sisuga.
  4. Kasutatud on enda tehtud fotosid või internetis taaskasutust lubavaid pilte (mida kvaliteetsem pilt, seda kvaliteetsem lõpptulemus).
  5. Konkursile esitab töö õpetaja ehk juhendaja.
  6. Iga õpilane ehk osaleja saab oma vanuserühmas esitada ühe töö.
  7. Meemi juures Padlet keskkonnas peab olema kirja pandud kõik järgnev:
    1) kooli nimi;
    2) õpilase nimi/nimetähed või alias;
    3) klass;
    4) juhendaja nimi ja e-post.
  8. Meem tuleb üles laadida enda vanuserühma Padlet seinale – leia alt sobiv sein!
    4.- 6. klassi Padlet sein: https://padlet.com/mart2/meemid1
    7.- 9. klassi Padlet sein: https://padlet.com/mart2/meemid2
    Kutsekool + gümnaasium Padlet sein: https://padlet.com/mart2/meemid3
  9. Konkursi toimumise aeg 25.01.2021 kuni 24.02.2021.

Meemikonkurssi korraldavad projekti Targalt Internetis partnerid: Lastekaitse Liit, HARNO, Tallinna Tehnikaülikool (TalTech) ning Kaitseministeerium, Pärnu Rääma Põhikool, Pelgulinna Gümnaasium, Eesti Informaatikaõpetajate Selts ja Euroopa ühendamise rahastu.

Kuhu pöörduda murede korral?
Kirjuta e-kiri mart@raama.ee – Sind aitab konkursi korraldaja Mart Kimmel.

Tutvuge tänavuse Märka Last Targalt internetis erinumbriga

Tutvuge tänavuse Märka Last Targalt internetis erinumbriga

Tänavusest Lastekaitse Liidu Märka Last ajakirja Targalt internetis erinumbrist leiab infot, kuidas õpetada oma lapsele info kriitilist hindamist, kuidas valedel hoogu peatada, millised on olnud hübriidõppega seotud väljakutsed, laste kaasamisest jpm.

Partnerid