Õpetajatele

Rahvusraamatukogu soovitused

Sellel aastal keskendume enam eetilisele käitumisele veebis, kriitilisele mõtlemisele ja valeinfo äratundmisele. Rahvusraamatukogu soovitused, mida raamatukogud praeguses olukorras saaksid lastele ja noortele selle teema käsitlemiseks teha, millist laadi ettevõtmisi?

Kogusime materjale nii eesti kui inglise keeles.

Testid, viktoriinid

Korraldage online-viktoriine ja teste valeuudiste või internetis käitumise teemal ka oma raamatukogus:

Mängud

  • http://factitious.augamestudio.com/#/ – lapsed ja noored saavad lugeda erinevaid artikleid ja hinnata, kas tegemist on tõelise või valeuudisega; väga vahva ja ajakohane mäng (ingliskeelne – eeldab, et osatakse ingliskeelseid lühiartikleid lugeda).
    Mängust on loodud ka COVID-19 pandeemia versioon –
    http://factitious-pandemic.augamestudio.com/#/
  • https://www.fakeittomakeitgame.com/ – õppija peab ise üles ehitama uudiste portaali, jälgima rahakasutust jm. Põjhjalik ja aeganõudev, aga samas põnev (ingliskeelne mäng).
  • https://trollfactory.yle.fi/ Troll Factory – Soome rahvusringhäälingu Yle ekspertide koostatud mäng, kus kasutatakse reaalseid sotsiaalmeedias ringluses olnud postitusi. Mängu eesmärk on näidata, kuidas kasutatakse valeuudiseid, emotsionaalset sisu ja veebiroboteid selleks, et mõjutada arvamusi ja otsuste tegemist (ingliskeelne mäng).
  • https://getbadnews.delfi.ee/ – hariduslikus mängus “Get Bad News” saab iga mängija ise luua valeuudiseid. Eesmärk on koguda võimalikult palju jälgijaid ning panna tähele, millele lugejad reageerivad ning kui lihtne on inimesi mõjutada (eestikeelne versioon).

Õppematerjalid (nt meediapädevuse tundide korraldamiseks raamatukogus):

Eesti Rahvusraamatukogu koostatud viktoriinid, mängud jm materjalid





Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7