Rahvusraamatukogu soovitused
Sellel aastal keskendume enam eetilisele käitumisele veebis, kriitilisele mõtlemisele ja valeinfo äratundmisele. Rahvusraamatukogu soovitused, mida raamatukogud praeguses olukorras saaksid lastele ja noortele selle teema käsitlemiseks teha, millist laadi ettevõtmisi?
Kogusime materjale nii eesti kui inglise keeles.
Testid, viktoriinid
Korraldage online-viktoriine ja teste valeuudiste või internetis käitumise teemal ka oma raamatukogus:
- https://www.safekids.com/quiz/ – viktoriin lastele, kuidas turvaliselt internetis käituda – saab ideid ammutada oma testi loomiseks (ingliskeelne test)
- https://quizly.co/can-you-spot-the-photoshopped-image/ – õpilased saavad oma teadmisi kontrollida, kas tegemist on manipuleeritud pildiga (töödeldud, erinevatest piltidest kokku kleebitud) või pärisfotoga (ingliskeelne viktoriin)
- https://www.saferinternet.org.uk/safer-internet-day/safer-internet-day-2017-quiz-8-13-year-olds – turvaline käitumine internetis (ingliskeelne materjal)
- https://novaator.err.ee/921452/test-tunne-ara-valeuudis – koostage nt oma raamatukogu loetelu/soovitused valeinformatsiooni ära tundmiseks ja lisage sellele teadmiste kontrolliks ka test valeuudiste ära tundmiseks (eestikeelne materjal)
Mängud
- http://factitious.augamestudio.com/#/ – lapsed ja noored saavad lugeda erinevaid artikleid ja hinnata, kas tegemist on tõelise või valeuudisega; väga vahva ja ajakohane mäng (ingliskeelne – eeldab, et osatakse ingliskeelseid lühiartikleid lugeda).
Mängust on loodud ka COVID-19 pandeemia versioon –
http://factitious-pandemic.augamestudio.com/#/ - https://www.fakeittomakeitgame.com/ – õppija peab ise üles ehitama uudiste portaali, jälgima rahakasutust jm. Põjhjalik ja aeganõudev, aga samas põnev (ingliskeelne mäng).
- https://trollfactory.yle.fi/ Troll Factory – Soome rahvusringhäälingu Yle ekspertide koostatud mäng, kus kasutatakse reaalseid sotsiaalmeedias ringluses olnud postitusi. Mängu eesmärk on näidata, kuidas kasutatakse valeuudiseid, emotsionaalset sisu ja veebiroboteid selleks, et mõjutada arvamusi ja otsuste tegemist (ingliskeelne mäng).
- https://getbadnews.delfi.ee/ – hariduslikus mängus “Get Bad News” saab iga mängija ise luua valeuudiseid. Eesmärk on koguda võimalikult palju jälgijaid ning panna tähele, millele lugejad reageerivad ning kui lihtne on inimesi mõjutada (eestikeelne versioon).
Õppematerjalid (nt meediapädevuse tundide korraldamiseks raamatukogus):
- Abi või näidiseid erinevate materjalide loomiseks leiab SALTO (Participation Resource Pool) lehelt – kriitilise mõtlemise, meedia- ja infopädevuse alased materjalid sh tunniplaanid, uuringud https://participationpool.eu/ (valdavas enamuses ingliskeelsed materjalid, kuid leiab infot ka nt vene keeles)
- Valeuudiste tundide korraldamine õpilastele (nt virtuaalselt) – ideid ja näiteid saab ammutada siit http://kyberturvalisus.byethost7.com/teemad/ (eestikeelsed õppematerjalid)
- 50 teemat/tegevust, mida teha koos õpilastega nende meediapädevuse arendamiseks – https://www.teachthought.com/literacy/50-activities-to-promote-digital-media-literacy-in-students/ (ingliskeelne juhend)
- BBC poolt noortele koostatud videod ja lühikesed seletavad tekstid valeuudiste, fotodega manipuleerimise jpm kohta – https://www.bbc.co.uk/bitesize/tags/zr2yscw/fact-or-fake/1 (ingliskeelsed materjalid)
Eesti Rahvusraamatukogu koostatud viktoriinid, mängud jm materjalid
- Hariduskeskuse veebipesasse lisandub jooksvalt erinevaid rahvusraamatukogu spetsialistide poolt välja töötatud viktoriine, mänge, õppematerjale jm –
https://www.haridus.nlib.ee/oppematerjalid/categories/meediapadevus - Lisalugemist (soovitame erinevaid õppematerjale, mänge, raamatuid jpm) – https://parlafon.wordpress.com/2020/03/30/abiks-meediapadevuse-arendamisel/