Uudised ja artiklid

Esseekonkurss: tehisintellekti kasutamine koolis tekitab vastuolulisi mõtteid

22.05.2023

Eesti Informaatikaõpetajate Selts koos Tallinna Tehnikaülikooli ja Targalt Internetis projekti ja Vabamuga korraldas arutleva lühiessee konkursi. Kutsusime õppijaid 7.-12. klassist, kutsekoolist ja ülikoolist ning õpetajaid/õppejõude osalema loovuskonkursil, mille teemaks on “Tehisintellekt koolipingis – MINA olen targem kui AI!”.

Esitati 37 esseed, mis mõtestasid tehisintellekti kasutust erineval kujul. Birgy Lorenz, võistluse korraldaja, toob välja, et üldine hoiak oli küll veidi ettevaatlik, aga samas seda essee vorm ju eeldab, et kaalutakse poolt ja vastuargumente, et selguks tõde. “On tore näha, et nii palju noori ja koole on asjast huvitatud ning saatsid kohe mitmeid lugusid. Samuti soovin kiita eraõpetajaid, kes lisaks matemaatikas või inglise keeles parema eksamitulemuse saavutamiseks suunavad neid olulistel teemadel tuleviku muutuste üle arutlema. Esseekonkursi töödest valmib sügiseks kogumik ning selle tutvustamiseks korraldatakse veebinar.

Näiteid esseedest: Adrian küsib: “Kas loometöö on loometöö, kui selle on teinud keegi, kellel pole hinge ja inimesele omast loomust?” Reno toob välja, et “Õpilased peaksid tehisintellekti kasutamisel olema avatud ja ausad oma tööprotsessi kohta”. Agnes küsib: “Kui koolides võetakse kasutusele tehisintellekti abi, siis kuidas ometi saab areneda see noor aju, kui keegi tema eest mõtleb?” Ralf annab nõu: “Selleks, et aru saada, mis on kvaliteetne tekst ja kuidas tekste isikupärasemaks muuta, peab algselt õppima esseede ja kirjandite kirjutamist koolis ilma välise abita ning piirama ChatGPT-le juurdepääsu noortele õpilastele”. Maarja-Lill ennustab: “ChatGPT või sarnase tehisintellekti kasutuse vähenemine ei näe tõenäoline välja lähitulevikus, nii et oleks parem selle hoopis olukorra positiivseks muuta”. Sevastyan nendib: “Tulevik nõuab tehisintellektist targem olemine oskuste arendamist, mida tehisintellekt ei suuda korrata, nagu emotsionaalne intelligentsus, loovus ja kriitiline mõtlemine”.

Konkurss on läbi saanud ja aeg on teatada esimesed tulemused:

  • Vabamu auhinnaks on kutse Hüppelaua suvekooli ja kingiks Hüppelaua särgid ning mõne huvitava raamatu Vabamu kogudest – Arseniy Tsyro, Ralf Jürgenson, Maria Peedimaa, Reno Valdmets.
  • Eesti Informaatikaõpetajate Selts kingib järgmistele osalejatele PROTO Avastuskeskuse 16 eurose kinkekaardi: Sevastyan Ehin, Sandra Veensalu, Arseniy Tsyro, Marko Zanev, Mereli Mõttus, Adrian Vorms, Meena Rooden, Maria Peedimaa, Reno Valdmets, Ander Pavlov.
  • Tallinna Tehnikaülikooli auhinnad saavad: TalTechi pusa ja IT-ametite mäng: Mereli Mõttus, Meena Rooden, Maria Peedimaa. TalTechi T-särk ja IT-ametite mäng: Sevastyan Ehin, Reno Valdmets, Maarja-Lill Madisson. IT-ametite mäng: Agnes Heiskonen, Adrian Vorms, Ander Pavlov.
  • Lisaks tunnustab TalTechi IT-teaduskond kõige enam noorte poolt viidatud algallika autorit, kelleks on Kaidor Kahar. Tema läks appi ETV uurivale telesaatele Pealtnägija ja 1. märtsil 2023 ilmus telelugu – „Pealtnägija” uuris tehisintellekti tulevikku.

Kõikide võitjatega võetakse ühendus teie enda või õpetajate e-maili läbi, et teile auhind kätte toimetada. Palju õnne! 🙂

Suured tänud ka koolidele, kelle õppijad konkursile töid esitasid: Ehte Humanitaargümnaasium, Hugo Treffneri Gümnaasium, Kaarli kool, Kehra Gümnaasium, Kehtna Kutsehariduskeskus, Rapla Täiskasvanute Gümnaasium, Miina Härma Gümnaasium, Saaremaa Gümnaasium, Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium, Tallinna Kivimäe Põhikool ja Tartu Rakenduslik Kolledž.

Uudis ilmus: https://taltech.ee/uudised/esseekonkurss-tehisintellekti-kasutamine-koolis-tekitab-vastuolulisi-motteid.

Pilt: Freepik.com





Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7
Easysoftonic