Õpetajatele

Mõjutamine internetis

Teema tutvustus

Tõenäoliselt on iga sotsiaalmeediaplatvormi kasutaja kogenud, et teda mingil moel püütakse mõjutada. Näiteks soovitatakse midagi osta, kuhugi reisida, mingit moodi õppida või puhata jne.

Nendeks mõjuisikuteks võivad olla meie enda sõbrad, influencerid, kuulsused, ettevõtete reklaamid, aga ka meie enda valikute tulemusena kujunenud filtrimull, tänu millele näeme ajas üha enam meie (potentsiaalsete) huvidega seonduvat sisu. Kui tähelepanelikult vaadata, leiame pea igas postituses killukese reklaami või vähehaaval (ostu)otsuse poole mõjutamist.

Sotsiaalmeediaplatvormidel algab mõjutamine keerulistest kasutustingimuste sõnastusest ja laste jaoks negatiivse mõjuga eelvalikutest, kus näiteks uut kontot luues peab laps ise leidma võimaluse see avalikust privaatseks muuta.

Influencerite eeskujul ja soovituste järgi tehakse nii ostuotsuseid kui jäljendatakse ideaalsena kuvatud käitumist, igapäevarutiini, sõprussuhteid jpm, mis ühel või teisel moel suunavad jälgijaid midagi tarbima, ostma, tellima.

Lapsi ja noori mõjutavad online-mängudes petlikud turundusvõtted (nt mikrotehingud ja pärisraha kulutamise võimalused lootbox’ide ehk rüüstekastide näol), millega kaasneb tavaliselt tegutsema survestamine aja või toote arvu/valiku kaudu.


Materjale õpetajale

  • Mängud:




Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7