Platvormidisain kui käitumise mõjutaja
Veebiplatvormide disain mõjutab laste ja noorte käitumist ja kogemusi internetis.
Positiivsete mõjudena saab välja tuua, et üldiselt lastele suunatud harivad rakendused toetavad lapse arengut, võimaldades lapsele sobival viisil ja keeles õppida midagi uut, näiteks matemaatikat, keeli, saada ümbritseva maailma kohta rohkem teada, arendada mõnda oskust, luua ise midagi, mängida jpm. Kuid mõnikord on sealt raske eemalduda. Kas see võib olla seotud ka sellega, kuidas veebikeskkond on disainitud?
5Rights Foundation viis 2021. aastal läbi uuringu Pathways how digital design puts children at risk, mille eesmärgiks oli teada saada, kuidas mõjutab veebidisain laste ja noorte käitumist. Intervjueeriti nii veebidisainereid kui ka lapsi. Uuringust selgus, et veebidisainerite ülesandeks on ettevõtte kasumi teenimise eesmärgil luua platvorm, mis toob sinna võimalikult palju inimesi, pakkuda neile seal tegevust ja hoida nende tähelepanu, et nad veedaksid seal võimalikult palju aega. Uuringus ütlesid lapsed, et disainivõtted tekitavad neis tunnet, et nad veedavad internetis palju aega, aga samas on sealt keeruline lahkuda.
Platvormid pakuvad võimalust suhtlemiseks (nii sõpradega kui ka näiteks ühiste huvidega võõrastega), olema aktiivsed ning looma sisu pakkudes sealjuures erinevaid populaarsuse mõõdikuid, nagu meeldimised, jagamised ja kommentaarid. Laste jaoks võib see kaasa tuua surve saada tagasisidet ja kinnitust oma tegevuste olulisusele. Noored võivad hakata oma käitumist kohandama selle järgi, mis potentsiaalselt pälviks rohkem tähelepanu ja heakskiitu, mis omakorda võib mõjutada nende enesehinnangut ja emotsionaalset heaolu.
Selleks, et lapsed ja noored mängudes ja sotsiaalmeediaplatvormidel rohkem aega veedaks, on kasutusel mitmed funktsioonid:
- näiteks on seal lõputu allakerimise võimalus (inglise keeles scrolling) lehekülgede kaupa liikumise asemel;
- alustamine on tehtud lihtsaks, aga lõpetamine keeruliseks;
- automaatesitus – sisu hakkab automaatselt mängima;
- funktsioonid, mis julgustavad kasutajaid sisu jagama;
- erinevad populaarsuse mõõdikud – meeldimised, jagamised, kommentaarid;
- teavitused uutest sõnumitest, meeldimistest ja teiste reaktsioonide võimaldamine jne (allikas 5Rights Foundation)
Olles teadlik erinevatest disainivõtetest, võimaldab see meil kasutajatena teha teadlikumaid valikuid.
Oluline on järgida ka veebikeskkondade vanusepiiranguid.
Materjale õpetajale
Videod:
- Tagasi kooli e-tund “Miks mul on nii raske telefoni käest panna? (4.-6. klass) (2024, BECID/Digimentorid)
- Tagasi Kooli e-tund “Milliseid arvutimänge ma tohin mängida?” (1.-6. klass) (2024, Tartu Ülikool)
Slaidid “Miks mul on nii raske telefoni käest panna?” (4.-6. klass) (2024, BECID/Digimentorid)
Mäng: “Online-mängude aardejaht” (I kooliaste) (I. Klesment, Digimentorid)
Täiendamisel..