Uudised ja artiklid

1.-6. klasside küberturvalisuse testi KüberNööpnõel raport 2025

13.08.2025

KüberNööpnõel on 1.-6. klassile toimuv koolisisene digiohutuse ja küberturvalisuse teemasid tutvustav võistlus-test. 

KüberNööpnõela võistlus-test toimus ajavahemikus 11. veebruar kuni 31. märts 2025. a ning oli suunatud 1.–6. klassi õpilastele. Test viidi läbi veebipõhiselt, seda sai täita eesti ja vene keeles ning ei olnud hindeline, kuid selle eest said õppijad punkte. Uuringus osales ligikaudu 8000 õpilast 196 koolist üle Eesti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pilt: KüberNööpnõel 2025 testimises osalenud koolid

Testimise käigus analüüsiti järgmisi pädevusi:

  • funktsionaalne lugemisoskus ja loogiline mõtlemine,
  • küberturvalisus ja tehisintellektis,
  • digitaalne hügieen ja allikakriitilisus,
  • visuaalse info tõlgendamine (nt diagrammid).

Vastustest selgub, et õpilased saavad kõige enam teadmisi koolist arvutiõpetuse tundidest. Eesti õppekeelega koolides toimusid tunnid 80% õpilastest ja vene õppekeelega ehk eestikeelsele õppele üleminevate koolides ligi 90% 3.-6. klassi õpilastel. Koolist saavad õpilased teadmisi, kuidas käituda turvaliselt internetis, kasutada nutiseadmeid ja kasutada tehisintellekti rakendusi. Eesti keeles ankeedile vastanute hulgas oli turvateadlikus kõrgem kui nende eakaaslastel, kes vastasid vene keeles.

Õpilastel paluti märkida, millistest etteantud allikatest on nad saanud informatsiooni digiohutuse kohta. Põhilised infoallikad on kas materjalid, veebilehed või mängud. Õpilaste jaoks on loodud mitmeid eestikeelseid kvaliteetseid materjale, mis on tõlgitud ka vene ja inglise keelde (Targalt Internetis ja Lasteabi veebileht, mis sisaldavad erinevaid materjale õpilastele, juhendeid vanematele ja õpetajatele ning tunnikavasid). Mänguliseks õppeks on loodud digiturvalisuse veebimäng Spoofy, mis on samuti tõlgitud erinevatesse keeltesse s.h ukraina keelde.

Tehisintellekti (TI) puudutavate taustaküsimustega sooviti saada teada, kuidas TI kasutust toetatakse koolis ja kodus. Kuigi õppijatel on ühelt poolt tunne, et koolis õpetatakse (see võib tähendada ka, et räägitakse Chat GPT kasutusest ja soovitatakse seda mitte kasutada) tehisintellekti kasutamist, siis ainetunnis on see valdavalt keelatud ning siinkohal ei ilmne eesti ja vene keeles testile vastanud õpilaste vastustes suuri erinevusi (joonis 5). Samuti on õpilastel keelatud TI kasutamine koduste tööde tegemisel. Peamine erinevus seisneb selles, et vene keeles testile vastanud õpilastele räägitakse TI kasutamisest täiskasvanute poolt vähem kui eesti keeles vastanuile.

Loe testi analüüsi tulemusi Kübernööpnõel 2025 raportist

Raportis tuuakse välja ka ettepanekud nii koolidele, õpetajatele kui ka ministeeriumile.

Ettepanekud

Koolidele:

  • Arendada ja täiendada õppekavasid, et tagada tehisintellekti ja küberturvalisuse teemade piisav käsitlemine.
  • Suurendada tehisintellekti ja küberturvalisuse alast haridust ning arendada avatumat suhtumist nutiseadmete ja tehisintellekti mõistlikku kasutamisse.
  • Korraldada regulaarselt koolitusi, et õpetajad oleksid kursis uusimate tehnoloogiate ja nende rakendamisega.

Õpetajatele:

  • Julgustada avatud arutelu tehisintellekti ja küberturvalisuse teemadel klassiruumis ning integreerida need teemad tavalisse õppeprotsessi. Luua turvaline keskkond, kus õpilased saavad küsida ja arutada oma muresid ja küsimusi.
  • Harida õpilasi interneti turvalisuse ja isikliku info jagamise osas, et nad oleksid teadlikud riskidest ja oskaksid teha informeeritud valikuid.
  • Julgustada õpilasi osalema praktilistes tegevustes, nagu nuputamis- ja tehnilised probleemülesanded ja meisterdamine, et arendada nende keskendumisvõimet ja loovust. Märgata tüdrukute huvi langust tehniliste teemade vastu juba alates 3. klassist.

Ministeeriumile:

  • Tõsta teadlikkust tehisintellekti ja küberturvalisuse olulisusest hariduses ning toetada koolide algatusi, mis keskenduvad selle valdkondade arendamisele.
  • Tagada, et haridussüsteemis oleks piisavalt ressursse (materjale, näiteid, ülesandeid, programmidele ligipääsu) ja toetust, et õpetajad saaksid tõhusalt õpetada.




Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7