Uudised ja artiklid

KüberPähkel uuris õppijate tehisintellekti kasutust

02.12.2024

Autor: Hanna Toom, Tallinna Tehnikaülikool

KüberPähkel on TalTechi poolt juba kaheksandat korda korraldatav uuring, mis annab väärtuslikku teavet noorte digikäitumise ja -oskuste kohta. Seekord keskenduti sellele, kuidas õpilased kasutavad generatiivse tehisintellekti rakendusi. KüberPähkli uuring annab väärtuslikku sisendit, et Eesti haridussüsteem saaks kohaneda kiiresti areneva tehnoloogiamaailmaga ning toetada noorte küberturvalisi ja nutikaid valikuid.

Sel korral keskenduti 4.–9. klassi õpilaste arusaamadele ja kogemustele küberturvalisuse ning generatiivse tehisintellekti kasutamise osas. Uuring toimus 1. oktoobrist kuni 8. novembrini, hõlmates 170 kooli õpilasi. Kokku täideti küsimustik 6796 korda eesti keeles ja 1247 korda vene keeles. Ka osalenud koolide asukohad on juba kaardile kantud.

Generatiivse tehisintellekti laialdasem kasutus vene kodudes
Vene koolide õpilased kasutavad generatiivse tehisintellekti tööriistu rohkem kui nende Eesti koolide eakaaslased. Selle üheks põhjuseks võib olla vajadus kirjutada eesti keeles kodutöid või muid tekste, kus lihtsamatest tõlkevahenditest ei piisa. Samuti märkavad vene õpilased sotsiaalmeedias igapäevaselt rohkem AI loodud sisu, mis võib nende huvi ja kasutust veelgi tõsta.

Puudulik juhendamine tehisintellekti kasutamisel
Uuring tõi esile olulise murekoha: nii õpetajad kui ka vanemad pakuvad õpilastele vähe juhiseid AI tööriistade kasutamise kohta – olgu see siis õppetöös või igapäevaelus. Õpilased ei soovi AI kasutuse keelamist, vaid ootavad selgeid ja praktilisi juhiseid, mida nende arvates peaksid eelkõige andma õpetajad. Nii eesti kui vene keeles vastanud õpilased rõhutavad õpetajate olulisust AI kasutamise juhendamisel. See seab aga väljakutse koolidele ja õpetajatele, kes peavad kiiresti omandama teadmised ja oskused, et õpilasi selles valdkonnas toetada.

KüberPähkli uuringu lõplikud tulemused avaldatakse 2025. aasta veebruaris Targalt Internetis päeval.





Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7