Õpirada “Mida teha küberkiusamise korral/peatamiseks?”
Õpirada põhineb “Säti sõnum turvaliseks” mängu elementidel. Mängu sisu autorid on Kristiina Treial (SA Kiusamisvaba Kool) ja Inger Klesment (Tartu Ülikooli Balti Infohäirete Sekkekeskus). Mäng valmis koostöös Tartu Kunstimuuseumi, Peaasi.ee ja Maarja Punakuga Tartu24 projekti “Kunst loob lähedust” raames.
Õpiraja loomiseks vajalikud vahendid:
- Küberkiusamise näiteid koos ekspertide soovitustega, kuidas end kiuslikus olukorras kaitsta.
- Soovitused vaimse tervise eksperdilt õpetavad, kuidas end kiuslikes vestlustes kaitsta ning aitavad mõista, miks inimesed üksteisega nii käituvad. Lisaks on soovituste paberil info, kuhu abi saamiseks pöörduda.
- Soovi korral ka kõlarid ja projektor, et näidata Maarja Punaku soovitusi lühikestest videotes.
Õpiraja kasutusvõimalusi
Tunni sisustamiseks klassis (3.-6. kl)
- Enne tundi: õpetaja jagab igale õpilasele kolm näidisvestlust või paneb kõik kaheksa vestlust enne tundi nätsuga seintele.
- Iga õpilane loeb kolm vabalt valitud vestlust läbi ning paneb paberile kirja, mida ta sellises olukorras kiusajale vastaks. (15 min)
- Samu vestlusi lugenud õpilased võtavad paaridesse, kus jagavad ja kuulavad, mida teised kaasõpilane selles olukorras teeks. (10 min)
- Õpetaja kutsub klassi kokku ning õpilased jagavad vabatahtlikkuse alusel oma vastusevariante. Soovi korral saab õpetaja näidata Kiusamisvaba Kooli veebilehelt Maarja Punaku soovitusi, mida nendes olukordades teha. (10 min)
- Toimub ühine arutelu, kuidas oleks kõige mõistlikum käituda ning õpetaja jagab infot, kuhu küberkiusamise korral abi saamiseks pöörduda. (20 min)
- Lisaidee koduseks ülesandeks: õpilased kirjutavad lühikese loo, mis peab sisaldama ekspertide soovitusi, kuidas end küberkiusamise olukorras kaitsta.
Tunni sisustamiseks koolimajas liikudes (3.-6. kl)
- Enne tundi: õpetaja paneb kõik kaheksa vestlust enne tundi nätsuga koolimaja seintele. Sooja ilmaga saab vestlused kinnitada ka kooli hoovi ning tunni läbi viia õues.
- Õpilased peavad ette antud aja jooksul (nt 15 min) koolimajast leidma kolm küberkiusamise näidisvestlust, lugema need läbi ning panema paberile kirja, mida nad sellises olukorras kiusajale vastaks. Kui 15 minutit on läbi, lähevad õpilased tagasi klassi. (15 min)
- Samu vestlusi lugenud õpilased võtavad paaridesse, kus jagavad ja kuulavad, mida teised kaasõpilane selles olukorras teeks. (10 min)
Õpetaja kutsub klassi kokku ning õpilased jagavad vabatahtlikkuse alusel oma vastusevariante. - Soovi korral saab õpetaja näidata KiVa veebilehelt Maarja Punaku soovitusi, mida nendes olukordades teha. (10 min)
- Toimub ühine arutelu, kuidas oleks kõige mõistlikum käituda ning õpetaja jagab infot, kuhu küberkiusamise korral abi saamiseks pöörduda. (20 min)