KüberPähkli esialgsed tulemused: õppijate AI kasutus
26.11.2024
Lõppenud on KüberPähkli 2024 testimine, kus keskenduti 4.–9. klasside õpilaste arusaamadele ja kogemustele küberturvalisuse ning generatiivse tehisintellekti kasutamise kohta.
Uuring toimus 1. oktoobrist kuni 8. novembrini ja selles osales 170 kooli õpilased. Kokku täideti ankeet 6796 korda eesti keeles ja 1247 korda vene keeles. Osalenud koolid kaardil.
KüberPähkli uuringut korraldab TalTech juba kaheksandat korda. KüberPähkli uuring on oluline allikas, et teada saada ja mõista noorte digikäitumist ja -oskusi. Seekord keskenduti muuhulgas sellele, kuidas õpilased kasutavad generatiivse tehisintellekti rakendusi, ning tulemused annavad huvitavaid vihjeid kasutustrendide ja vajaduste kohta. KüberPähkli uuring annab väärtuslikku sisendit, et Eesti haridussüsteem saaks kohaneda kiiresti areneva tehnoloogiamaailmaga ning toetada noorte küberturvalisi ja nutikaid valikuid.
Generatiivne tehisintellekt leiab enam kasutust vene kodudes
Eeltulemused näitavad, et vene koolide õpilased kasutavad generatiivse tehisintellekti rakendusi rohkem kui nende eesti koolide eakaaslased. Selle põhjuseks võib olla vajadus luua eesti keeles koduseid töid või tekste, mida lihtsad tõlkevahendid ei võimalda piisavalt hästi teha. Samuti märkavad vene õpilased sotsiaalmeedias igapäevaselt rohkem AI loodud sisu, mis võib nende huvi ja kasutust veelgi tõsta.
Puudulik juhendamine õpetajate ja vanemate poolt
Uuring toob aga esile murekoha – õpilased saavad õpetajatelt ja vanematelt vähem juhiseid selle kohta, kuidas AI tööriistu kasutada, kas õppetöös või igapäevaelus, ning millised reeglid võiksid kehtida. Sellest hoolimata ei soovi õpilased, et AI kasutust keelataks – nad ootavad hoopis selgete ja praktiliste juhiste loomist, mida nende sõnul võiksid anda õpetajad.
Mõlemad grupid – nii eesti kui vene keeles vastanud õpilased – rõhutavad, et õpetajatel on oluline roll AI kasutamise juhendamisel. See seab aga väljakutse koolidele ja õpetajatele, kes peavad kiiresti endale vajalikud teadmised omandama, et õpilasi selles valdkonnas toetada.
KüberPähkli uuringu lõplikud tulemused avaldatakse 2025. aasta veebruaris, kuid väikese ülevaate anname juba 4.12 KüberSeminaril.