Uudised ja artiklid

OECD värske raport: Kuidas elavad lapsed digiajastul? (How’s Life for Children in the Digital Age?)

28.05.2025

Mais 2025 välja antud raport annab ülevaate sellest, kuidas digitehnoloogiad mõjutavad laste elu OECD riikides, tuues esile nii võimalused kui ka ohud laste heaolule.

Digitehnoloogiad pakuvad lastele mitmeid eeliseid:

  • Hariduslik tugi: juurdepääs paljudele õppematerjalidele ja interaktiivsetele õppevahenditele, mis toetavad kooliharidust.
  • Sotsiaalne ühendatus: võimalus hoida sidet sõprade ja pereliikmetega, tugevdades kogukondlikku kuuluvustunnet.
  • Loovuse arendamine: platvormid, kus lapsed saavad luua, jagada ja eneseväljendust harjutada.

Samas kaasnevad digimaailmaga ka tõsised riskid:

  • Probleemne või liigne kasutus: liigne ekraaniaeg võib viia kehalise aktiivsuse vähenemise, uneprobleemide ja sotsiaalsete oskuste halvenemiseni.
  • Kokkupuude sobimatu sisuga: lapsed võivad tahtmatult sattuda kahjuliku või eakohatu sisu peale.
  • Veebiohtudele avatus: riskid nagu küberkiusamine, internetipõhised petuskeemid või privaatsuse rikkumine.

Riskid varieeruvad sõltuvalt lapse vanusest, sotsiaalmajanduslikust taustast ja individuaalsest olukorrast.

OECD soovitused poliitikakujundajatele riskide maandamiseks

  • Tugevam regulatsioon: seaduste ja reeglite kehtestamine lasteandmete kaitseks ning vanusele sobiva sisu tagamiseks.
  • Sektorite vaheline koostöö: valitsused, koolid, vanemad ja tehnoloogiaettevõtted peaksid tegutsema koos turvalisema digikeskkonna nimel.
  • Vanemate ja õpetajate toetamine: koolitused ja ressursid, et juhendada lapsi digikasutuses.
  • Laste kaasamine: laste arvamuste kuulamine digikeskkonna ja -poliitika kujundamisel.

Raport rõhutab, et laste digikasutuses esineb erinevates riikides suuri erinevusi – neid mõjutavad nii tehnoloogiline infrastruktuur, kultuurilised tavad kui ka haridussüsteemid. Seetõttu on oluline luua kohandatud riiklikud poliitikad, mis arvestavad konkreetsete piirkondade vajadustega.

Loe täispikka ingliskeelset raportit OECD veebilehelt.





Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7