Lastele Noortele Lapsevanematele Õpetajatele

Õpetajatele

Õppematerjalid

Oleme siia lisanud valiku digiõpikutest, millest leiate kindlasti huvitavat ja kasulikku teavet ning põnevaid ülesandeid.

Loe rohkem digipädevusest: https://digipadevus.ee/.

Haridus ja Noorteamet (Harno) on loonud õppija digipädevusmudeli rakendamise toetamiseks koolides e-kursuse “Õppijate digipädevuse arendamine”. Kursus on mõeldud kasutamiseks III kooliastmes ning koondab endas õppematerjale, ülesandeid ja metoodilisi juhiseid digipädevusmudelis toodud hindamiskriteeriumite saavutamiseks. Kursust võib kasutada terviklahendusena, aga ka teemade kaupa tükeldatult nii arvutiõpetuse, informaatika vm kui ka aineõpetusse lõimituna.

Kursuse teemad: Digiprobleemide lahendamine, e-riik, minu telefon, autoriõigus ja avatud sisulitsentsid, plakati loomine, infootsing, valede jaht, sotsiaalmeedia, uurimistöö, esitluse loomine, video.

 

Uued õppematerjalid küberturvalisuse teemal (2025).

Moodle’i kursuseid on loodud kutsehariduses õppijatele, kuid sobivad suurepäraselt ka gümnaasiumides, ülikoolides ning IT-huvilistele, kes ei ole otseselt informaatikud. Kursuste eesmärk on aidata mõista ja rakendada küberturvalisuse põhitõdesid igapäevases ja tööalases elus.

Õppematerjalid hõlmavad järgmisi mooduleid:

Moodul 1: Küberturvalisuse baastase

  • Miks on küberturvalisus oluline ja kellele see on suunatud?
  • Infovara kaitsmise tähtsus ja seos ettevõtte usaldusväärsusega.
  • Andmekaitse alused ja turvalise internetikasutuse põhimõtted (paroolid, kasutajaprofiilid, isiklik turvaaudit).
  • Ülevaade küberturvalisuse olukorrast Eestis ja maailmas.
  • Enim levinud küberrünnakud ja nende ennetamine.

Moodul 2: Küberturvalisuse sotsiaalsed aspektid

  • Sotsiaalne manipulatsioon: kuidas inimesi “häkitakse”?
  • Manipulatsiooni tööriistad ja kaitsemeetmed.
  • Hübriidrünnakud ja kuidas neile vastu seista.
  • Digitaalne jalajälg, identiteedi võltsimine ja kuritarvitamine.
  • Ressursside tõhus IT-kasutus.

Veebinari käigus saate teada, kuidas neid õppematerjale enda õppeasutuses või tööalases tegevuses kasutada.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veebiseminaril sooviti Moodle kursuste kontole paroole. Kasutage siis nii, et teiste jaoks te sisu ei muuda 🙂
Ja oma õpilasi palun ka ärge siia kursusele tooge, tehke ikka omale koopia.

Moodul 1 Küberturvalisuse baastase https://moodle.edu.ee/course/view.php?id=49904
Moodul 2 Sotsiaalmanipulatsioon https://moodle.edu.ee/course/view.php?id=49906
Külalise reg on: KopKopp!

Kellel on vaja saada keskkonnale ka õpetaja õiguseid, siis kirjutage birgy.lorenz@taltech.ee.

Materjalide kasutamise nõuded:

  • Võib kasuta õppimiseks ja õpetamiseks, mille eest osalejalt tasu ei nõuta.
  • Võib teha omale koopia ja seda sisu muuta.
  • Kui on soov kasutada muuks, siis pöörduge otse Anu Baum-i poole.

Materjal on loodud: Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU vahenditest taaste- ja vastupidavusrahastu komponendi 1 “Ettevõtete digipööre” reformi 2 “Oskuste reform ettevõtete digipöördeks” toetuse andmise tingimuste alusel. Veebinari toetab Targalt Internetis projekt ja Euroopa Liit. 

 

Targalt internetis ABC koolitusmaterjalid

2023. aastal uuendatud materjalid Targalt internetis ABC minu koolis, mis on suunatud haridustehnoloogidele ja õpetajatele, sisaldavad järgmisi teemamooduleid:

  • Targalt internetis – eesmärk pöörata tähelepanu digihügieenile kui loomulikule tehnoloogia kasutamise osale; tutvustada digikoristuse vajalikkust ning anda selged juhised digikoristuse läbiviimiseks.
  • Digitaalne heaolu – eesmärk suunata õppijaid tõstma oma digitaalset heaolu, märkama oma tehnoloogiaharjumusi ning nägema võimalusi oma tehnoloogiakasutust teadlikult kujundada.
  • Minu infovarad – eesmärk suunata õppijaid tõstma teadlikkust oma infovaradest, märkama ohte, nõrkusi ja võimalikke kahjusid ning olema teadlik võimalikest turvameetmetest; anda ülevaade erinevatest võimalustest failide jagamiseks ning nendega seotud riskidest
  • Paroolid ja autentimine – eesmärk anda ülevaade paroolide kasutamise ohtudest ning välja tuua turvalisust tõstvad käitumismustrid.
  • Sotsiaalmeedia – eesmärk anda ülevaade sotsiaalmeedia stuktuurist ja erinevatest populaarsematest sotsiaalmeedia keskkondadest.
  • Nutiseadmete turvalisus – õppematerjali läbimise tulemusel oskab õpetaja kasutada oma nutiseadet (nutitelefoni, tahvelarvutit) turvalisemalt ja oskab märgata potentsiaalseid probleeme enda või teiste tegevuses ning neile lahendusi pakkuda.
  • Seadused – eesmärk tutvuda autoriõigusega ja avatud sisulitsentsidega.

Materjalide hulgas on teooriaslaidid, töölehed nii õpetajate kui ka õpilaste jaoks, viited lisalugemiseks. Autorid on Veiko Hani (Eduring OÜ) ja Mikk Oad (Rocca al Mare Kool).

 

Vanemad materjalid:

Õppematerjalid iseseisvaks õppimiseks õpetajatele kõikidel haridusastmetel
Valeuudised
Sotsiaalmeedia keskkonnad
Mängude keskkonnad
Sisuloomest õpetajatele
E-demokraatia ja turvalisus
Viitamise ABC
Teiste autorite tööde ja avatud sisulitsentside kasutamine õppetöös
Nutiseadmete turvalisus
Erinevad autentimisviisid
Kus on minu andmed

Millele peab kool andmekaitse üldmääruse osas tähelepanu pöörama

Targalt internetis õppematerjalid (Sisaldab: sissejuhatus teemasse, rühmatööd, ülesanded ja kodutööd)

Õppematerjalide lisad: kaardid-a, kaardid-1, kaardid-2, kaardid-3, kaardid-4, kaardid-5, kaardid-b1, kaardid-b2, kaardid-b3, kaardid-b4
Rollimängud: Jagan Sinuga kõike, Kiusatavast kiusajaks



2025 TURVALISE
INTERNETI PÄEV
Youtube whatsapp snapchat minecraft roblox tiktok discord facebook messenger instagram apps Küberturvalisus ja
kaitse pahavara eest
Platvormi disain kui
käitumise mõjutaja
Soovitusalgoritmid Mõjutamine internetis
Petuskeemid Valeinfo Küberkiusamine Seksuaalne väärkohtlemine internetis Tehisintellekt Digitaalne jalajälg,
privaatsus ja digiprügi

Teavitusmaterjalide kogumikust leiate infot:

  • laste seas populaarsete rakenduste kohta;
  • teemad, mida laste ja noortega arutada, et nad oskaksid teha internetis teadlikumaid valikuid;
  • tööriistad – ülesanded, videod, mängud jpm, mida koos laste ja noortega teemade käsitlemiseks ja teemade üle arutamiseks kasutada.
loe edasi


Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7